ענקית הסחר המקוון הבינלאומית אמזון, מנהלת מגעים לקראת כניסה לפעילות קמעונאית בישראל, כך נחשף בתחילת השבוע ב"כלכליסט". לפי הדיווח, מנהלת אמזון בימים אלה משא ומתן לשכירת מחסני ענק בשטח מינימלי של 25 אלף מ"ר (לשם השוואה, שטחי המחסנים המקובלים של חברות האופנה הגדולות בישראל משתרעים על פני כ־10 אלף מ"ר) במרכז הארץ, שישמשו להקמת פעילות תפעולית ואספקת מוצרים לשוק המקומי.
אם המהלך יבשיל המהלך הוא ייתמך בהקמת אתר מכירות ייעודי לצרכנים הישראלים. הידיעות על כניסתה האפשרית של אמאזון לפעילות בארץ, מעוררות דאגה בקרב רשתות האופנה והקמעונאות ואף גרמו לירידה במניות רשתות האופנה והקניונים.
זירת הסחר העולמי, עוברת בהדרגה לרשת האינטרנט. על פי נתוני מכון היצוא, הסחר האינטרנטי העולמי, שהסתכם ב-2014 ב–1.3 טריליון דולר, צפוי להגיע ב–2020 ל–4.3 טריליון דולר. המסחר המקוון במדינת ישראל עצום בכל מידה, לא רק באופן יחסי לגודלה. חלקו של היצוא מישראל, בסחר המקוון צפוי לבצע זינוק של יותר מפי ארבעה, מ–230 מיליון דולר ב-2014 ל–994 מיליון דולר ב–2020.
לדברי מומחים שונים, בחמש שנים האחרונות היקף הקונים בישראל צמח ב-100% והיקף המכירות ב-80%. כך למשל באתר המסחר של איביי, ישראל היא ברשימת 15 המדינות הכי גדולות מבחינת קונים ומוכרים עם פעילות של 35 אלף ישראלים שמוכרים באיביי.
לצד קניונים ורשתות האופנה, גם עבור תעשיינים וותיקים שמתקשים להתרגל לעולם הסחר החדש, כניסת אמזון לפעילות בשוק הישראלי עלולה להיות בעייתית והם עלולים להישאר מאחור ולהתמודד בתחרות קשה מול מתחרים מחו"ל ומול תעשיינים צעירים ששולטים בזירות המסחר המקוון.
מבדיקה שנעשתה ב–2015, ל–62% מהעסקים הקטנים והבינונים בישראל כבר היתה פעילות סחר מקוון, ו-16% אמרו שבכוונתם להיכנס לתחום.
בין היזמים שנערכים לשינויים, נמצאת קבוצת אברכים חרדים שסיימו בימים אלה את הקורס הראשון להכשרת סוחרים באמאזון. הקורס שבימים אלה מתחיל הרישום למחזור השני נערך ביוזמת מתחם העסקים החרדי – ביזמקס, בשיתוף עם מרכז כיוון, נועד להעניק כלים ולייצר תעסוקה רווחית ללפחות עשרה עסקים חדשים תוך חצי שנה באמצעות הכשרה וליווי למכירות באמזון.
הקורס שכלל הדרכות והרצאות לצד תרגול מעשי וליווי יועצים מומחים, התעסק בכל נושאי הליבה של הקמת עסק מקוון. החל משלב בחירת ואיתור מוצרים למכירה, עבודה מול ספקים, שיווק דיגיטלי, קידום ממומן ועד לניהול פיננסי, עבודה מול רשויות מס, הגדרת תהליכי מכירה, מיתוג ושיווק.
כחלק מתרגול הליך בחירת הספקים ובחינת אלטרנטיבות הייצור, נשלח אחד המשתתפים לתערוכת סחר ענקית בסין במימון קרן אחים גלובל שאף העניקה הלוואות של עד 50,000 ₪ לכל משתתף.
לדברי יענקי פרבר בעל חנות באמזון ומרצה למסחר מקוון: "במסגרת הקורס בביזמקס, סייענו להקים עוד 15 עסקים חרדים חדשים. ניתן לסחור מכל מקום, כך שסביבת העבודה יכולה להישאר חרדית, ובאינטרנט מפוקח. ואכן, הרבה חרדים נכנסים בשנים האחרונות לתחום, וגם ההתעניינות הולכת וגוברת. אין ספק שכניסת אמזון לפעילות בישראל, יכולה להיות הזדמנות לחרדים שרוצים להכנס למחסר מקוון"
מרכז כיוון – מרכז הכוון תעסוקתי לציבור החרדי בירושלים
רח' הצבי 15 ירושלים (בנין בזק)
טלפון: 02-6456222